Salg er kongen i glohedt startupmiljø i New York

Der er varmt midt i kampens hede

Man glemmer nemt, at New York faktisk ligger på samme breddegrad som Portugal…

..så på trods af voldsomme snestorme og vintervejr, så byder New York også på den diametrale modsætning i form af sommervejr med op til 37 grader, høj luftfugtighed og uden synet af regn i flere uger.

Som skandinaver lyder dette umiddelbart som et fantastisk scenarie. Vi kan ligeså godt indrømme det – vi danskere har en hang til varme himmelstrøg og kolde drinks i forsøget på at undslippe den danske sommers, til tider, ustadige og finurlige luner.

Men herovre i NYC’s startupmiljø er det ikke bare varmt – det er rigtig varmt.

En varme som udspringer fra den kamp mange internationale startups må tage op, i forsøget på at opnå fodfæste og traction på det amerikanske marked.

 

Traction, traction, traction!

 

trac·tion

ˈtrakSH(ə)n/

noun

 

  1. 1.    the grip of a tire on a road or a wheel on a rail.

“his car hit a patch of ice and lost traction”

 

Indenfor startup – og forretningsverdenen, findes der mange buzzwords og fagudtryk.

Udtryk, som kan fremstå uklare for den udefrakommende person. Et af de mest anvendte udtryk i startup-miljøet er ordet ”traction”. Et udtryk som illustrerer en virksomheds/startups’ evne til at adoptere kunder, fodfæste og succes i et givent marked.

Traction er alpha og omega, når det kommer til startups – især hvis man, som startup, ønsker at få be/afkræftet om hvorvidt markedet efterspørger ens produkt eller service. Kan et startup fremvise positiv traction, så er det ofte en indikation på at de er på rette vej og derved et skridt nærmere drømmen om at åbne sluserne, finjustere virksomhedens motor og træde speederen helt i bund og se virksomheden accelerere.

Der er bare én ting: traction er absolut ikke nemt at opnå. Og slet ikke herovre!

 

Cash ….. Sales is king

Et velkendt udtryk fra finansverdenen lyder således: ”Cash is King”.

I startupverdenen er det salg der er kongen. Jo flere salg en startup-virksomhed kan opnå, mod samtidig at holde sine omkostninger nede, desto større sandsynlighed er der for overlevelse – hvilket jo giver meget god mening.

Chris, fra startupvirksomheden Taylr.co har nærmest altid en kunde i røret

 

Traction i DK vs. USA

Efter at have slået mine folder i det Københavne startup – og VC miljlø, de sidste par år, har jeg set mange dygtige startups og potentielle investeringer. Det er min krystalklare opfattelse, at der sættes flere ressourcer til side for at opsøge, opnå og eksekvere salg herovre, sammenlignet med derhjemme. Man kan godt mærke, at potentielle kunder og klienter herovre, er mere hårhudede overfor de utal af tilbud og services mange startups tilbyder.

Og der er naturligvis en logisk forklaring; Mængden af startupvirksomheder herovre er, mildest talt, enorm. Alle vil gerne være iværksætter, og alle har en ide til en app eller hjemmeside.

Især i kølvandet på de sidste par års trend, hvor startups har fået mere positiv fokus og opfattelse blandt befolkningen. Alle vil gerne være den nye Mark Zuckerberg eller Larry Page, og folk giver det et seriøst forsøg. Som konsekvens betyder det også, at markedet bliver oversvømmet med services og produkter fra en underskov af startups, som alle prøver at opnå traction og salg, hvilket altsammen bidrager til at mætte markedet.

Man skal ”outsmarte” de andre konkurrerende startups, for at opnå de salg man ønsker – og det er derfor sales is king når det kommer til startupverdenen.

Nu sidder jeg jo her, ved mit skrivebord i Lemonsqueeze, hvorfra jeg kan observere kampens hede på første hånd. Ved siden af mig, sidder iværksættere og salgsfolk, som alle løber rundt med headsets, laptops, skype-møder og telefonopkald. Mik og Peter fra Lemonsqueeze sætter deres ekspertise til rådighed og bidrager altid i kampens hede om at forfølge hvert eneste mulige salg.

Man forstår pludselig godt, hvorfor stedet hedder Lemonsqueeze, eftersom citronen vitterligt bliver presset til sidste dråbe!

Salgs-klokken i Lemonsqueeze

”Ding! Ding! Ding!” – Klokken ringer, og endnu et salg er blevet eksekveret fra en af de mange startups. Det er en god dag på kontoret, og humøret er højt – især når salgene lykkedes. Kampens hede har været det hele værd, i jagten på at opnå traction i det amerikanske marked, og der holdes ikke tilbage på mængden af uddelte high-fives blandt teamet’s medlemmer.

 

Fredag, øl og beer-pong

Sidst på ugen er humøret altid højt her på kontoret. Ugens resultater kan veksle meget fra uge til uge – men uanset hvad, så sluttes ugen altid af med en fredagsbar på kontoret i Lemonsqueeze hvor nærmest gud og hvermand er velkomne til at komme forbi og netværke og mingle mens ugens resultater fejres.

En af de andre interns bliver udfordret på sin sidste dag

 

I dag er det torsdag, og samtlige af kontorets airconditioners og ventilatorer kører på fuldt blus. Ikke mindst for at holde New York’s hedebølge på afstand, men også for at holde kampens hede på et menneskeligt niveau.

I mellemtiden skænker jeg mig et koldt glas vand.

Og der skal isterninger i – masser af isterninger.

 

One response to “Salg er kongen i glohedt startupmiljø i New York

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *